Vad tycker jag om finalen?

Det är jämnt, jag hoppas på operansk seger. Håller ni med? Här är betyg på kvällens startfält:

1. Måns Zelmerlöw - Hope & Glory

Vad är det för skillnader mellan Hope And Glory och Hero? Det är inte många... Jag märker bara att Charlotte sjunger bättre medan Måns kan dansa vilket Charlotte inte kan. Hope And Glory är faktiskt väldigt bra första gången man hör den, men nu när jag lyssnat på den verkligen fler gånger än en så är den ju tjatig. Det ska jag inte hålla inne. Måns kommer högt, men seger är det väl inte?

Betyg: ****

2. Caroline af Ugglas - Snälla Snälla

Snälla Snälla växer varenda gång man hör den och jag börjar fatta att den har en liten segerkänsla, men det har nästan alla låtarna i år. En av få grejer som talar emot af Ugglas är startnumret, startnummer två är inget bra. De senaste åren har Sibel, Sonja Aldén och Björn Kjellman haft startnumret. Det har inte gått så bra för dem men af Ugglas kan givetvis ändra på det.

Betyg: ***

3. Agnes - Love Love Love

Jag gillar introt på Agnes låt, speciellt övergången från långsamt tempo till snabbt. Däremot dör låten ut på slutet. Men Agnes utseende, röst och popularitet kan göra att detta går bra ändå. Men det blir inte topp 5.

Betyg: ***

4. HEAT - 1000 Miles

Den här låten har också tjatats ut rätt så mycket. Men med trogna fans ute i Sverige kan HEAT ta höga poäng från tittarna. Men nu är det också en jury som röstar och där kan de väl inte ta lika mycket poäng?

Betyg: ***

5. Emilia - You´re My World

Den första deltävlingen var ju verkligen inget vidare. Då var Emilia min favorit att gå vidare till finalen och hon gjorde ju det också, vilket givetvis var lite förvånande. Men i finalen kommer hon inte högt. En liten chans finns ändå att de som röstade på A Different Kind Of Love för några år sen också röstar på den här. Då kan det blir höga poäng.

Betyg: **

6. Alcazar - Stay The Night

Alcazar har varit med två gånger tidigare, då kom de trea båda gångerna. Jag tror faktiskt att de får samma i år igen, kanske lite sämre. Men låten är fantastisk, bra stämsång och självklart en bra scenshow. Vad finns det att klaga på egentligen? Däremot finns det en låt som är bättre i år.

Betyg: *****

7. Sarah Dawn Finer - Moving On

Nu blir det tredje veckan i rad som Sarah sjunger melodifestival, inte dåligt. Nu känner svenska folket låten väl och jag tror att framför allt jurygrupperna kommer ge väldigt höga poäng till Moving On. Men jag tror ändå om folket ska välja en ballad så blir det af Ugglas, räcker inte seger.

Betyg: ****

8. EMD - Baby Goodbye

EMD riktar ju inte in sig på att få röster från mig. Därför tilltalar därför detta inte alls mig. Det är helt klart sämst i finalen. Framförandet och låten är det jag tänker på då. EMD är proffsiga, men varför detta framförande?

Betyg: **

9. Sofia - Alla

Den här växer ju fler gånger man hör den, men det hjälper inte tittarna som kommer välja att rösta på nåt helt annat ikväll. Framförandet är väldigt mycket Eurovision. Hade passat att representera ett annat land men inte Sverige.

Betyg: ***

10. Molly Sandén - Så Vill Stjärnorna

När Sanna Nielsen inte är med i år kommer Molly Sandén fram istället. Det har inte jag något emot, hon är jätteduktig. Men den här låten, den hamnar i skymundan från de andra två balladerna som kommer locka många fler röster från tittarna. Mollys debut i festivalen blir nog inte som Bert Karlsson tänkt sig, men hon kommer vara med i toppen flera år framöver och till slut kommer hon också att vinna, men det blir som sagt många år framöver.

Betyg: ***

11. Malena Ernman - La Voix

För mig är detta vinnaren. Hon har låten och rösten. Vad kan liksom gå fel? I Eurovision finns däremot redan en opera med, Bulgarien. Men visst är La Voix mycket bättre än den. Malena Ernman kan ju inte sjunga falskt i refrängen. För mig är det så solklart att detta är vinnaren att det inte är sant. Men fattar svenska folket det?

Betyg: *****

Så vill jag att det går ikväll:

1. Malena Ernman - La Voix
2. Alcazar - Stay The Night
3. Sarah Dawn Finer - Moving On
4. Måns Zelmerlöw - Hope And Glory
5. Caroline af Ugglas - Snälla Snälla
6. Agnes - Love Love Love
7. HEAT - 1000 Miles
8. Molly Sandén - Så Vill Stjärnorna
9. Sofia - Alla
10. Emilia - You´re My World
11. EMD - Baby Goodbye

Men jag tror ju inte att det blir så här. Titta på inlägget nedan för att se hur det egentligen kommer gå. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0