Ingen lördag utan Melodifestival!

Det gått två lördagar sen finalen av Melodifestivalen var. Numera får man nöja sig med att titta på Robinson för att bli underhållen, på tv4 med tre jobbiga reklambreak. 

Det finns inget program i Sverige som Melodifestivalen. Det bjuder på underhållning, humor, musik, tävling och det är folket som bestämmer. 

Idol skulle kunna vara det enda programmet som har allt detta. Men Idol har också tråkig programledare, dåliga humorinslag, covermusik och tre långa reklambreak + en paus för nyheter. Det har inte Melodifestivalen.

Vad finns det nu att göra tills Eurovision Song Contest börjar? Jo, massvis! 

Den 20/4 börjar inför-programmen att sändas i SVT1. Det blir precis som förra året, men med lite nya profiler. Fem panelmedlemmar diskuterar låtarna och sätter ett betyg mellan 0-5. En kanonkoncept tycker jag! Jag har inte sett många andra länders införprogram. Det enda är faktiskt Norges inför-program från 2008, inte alls roligt att titta på... 

Tyvärr känns det som att panelmedlemmarna inte är lika roliga i år. Förra året var det ju Shirley, Thomas Järvheden, Lena Ph, Babben och Thomas Lundin. Thomas Lundin kommer tillbaka i år (han har varit panelmedlem sen 2004) men med andra profiler. De andra är artister som tidigare varit med i Melodifestivalen, men inga stora stjärnor med ett undantag, Charlotte Perrelli. Hon har också varit medlem i panelen tidigare, 2005 och 2007. De andra artisterna som ska få tycka till är Christer Lindarw, Petra Nielsen och Marie Serneholt. Känns inte lika roligt som förra året, men jag hoppas jag har fel.

På nätet finns det också roliga grejer att göra. På escnation.com har den klassiska simulatorn släppts. Där kan du ställa in hur du vill att det ska gå, vad oddsen säger att det ska gå, eller helt blandat. Utifrån det fixar simulatorn ett resultat. Helt fantastiskt egentligen. Vill också kunna göra en sån. Du hittar simulatorn här. Om du inte kommer till simulatorn direkt kan du klicka dig vidare längst ner till vänster.

Många hemsidor har också egna omröstningar där alla får rösta på hur man tycker att det ska gå. Jag tänkte göra en analys av alla hemsidor men gör det i ett nytt inlägg lite senare.

Svt har släppt alla länders förhandsvideos på sin hemsida. Ni kan se dem här.

Sen funderar jag på att byta namn på bloggen. Har ni något förslag? Jag tycker schlagerkungen eller schlagerprinsen låter snyggt men också lite taget. Vad tycker ni?

Snart ska jag försöka gå lite närmre in på varje lands bidrag så ni kan få lite mer information om artisterna, vad de gjort tidigare osv.

Det var allt från min sida för den här gången. Hörs snart igen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0