FINALDAGS! Hur går det? Jag hoppas jag har rätt svar...

Nu får jag be om ursäkt igen varför jag inte varit mer aktiv när jag väl börjat blogga. Jag har egentligen ingen bra ursäkt, den enda är väl att jag inte fått in bloggen som en vana ännu och det vore roligt om ni kommenterade mina inlägg, om ni kommenterar och tycker att min blogg är bra så vill jag hemskt gärna fortsätta.

I mon är det dags för finalen av Melodifestivalen 2009. Det har aldrig varit så jämnt som det kommer bli imon, tror jag. Här finns liksom något för alla. Vi har disco, soulballader, schlagerballader, jazz, opera, pop, grekisk rock och glamrock. Vad ska man rösta på?
Vad kommer svenska folket rösta på?
Vad kommer de elva jurygrupperna rösta på?
Vad kommer internationella juryn rösta på?
Ja, det är sant det sista jag sa. Internationella juryn är också med och bestämmer i finalen. De har en jury grupp som röstar så i år blir det inte elva utan tolv stycken. 

Ska vi börja med vad Internationella Juryn kommer rösta på? Ja, deras val var ju Alla med Sofia, men de hade också kunnat välja Sarah Dawn Finer och Caroline af Ugglas om inte dem gått vidare till finalen tack vare svenska folket. Enligt ett rykte ska också Molly Sandén fått många röster från internationella juryn, men det kunde vi inte heller se för Molly gick ju direkt till finalen. Jag hoppas också de röstar på Alcazar och Malena Ernman som är mina favoriter för i år. 

Internationella juryn tror jag tycker så här:
1. Sarah Dawn Finer - Moving On
2. Molly Sandén - Så Vill Stjärnorna
3. Sofia - Alla
4. Malena Ernman - La Voix
5. Caroline af Ugglas - Snälla Snälla
6. Alcazar - Stay The Night
7. EMD - Baby Goodbye
8. Måns Zelmerlöw - Hope And Glory
9. Emilia - You´re My World
10. Agnes - Love Love Love
11. HEAT - 1000 Miles

Ja, jag är självklart inte säker på det jag säger, men jag tror att de kommer rösta något i den stilen.

De svenska jurygrupperna har de senaste åren gett mycket poäng till låtarna som haft startnummer ett, Martin Stenmarck, Andreas Johnson, Charlotte Perrelli etc. Om den teorin fortsätter kommer Måns plocka hem många röster därifrån. Jag tror också att alla balladerna och Malena Ernman kommer plocka hem mycket poäng därifrån. Tyvärr inte Alcazar, juryn var inte speciellt förtjusta i varken Alcastar eller Not A Sinner Nor A Saint, varför skulle de då gilla Stay The Night?

Juryn kommer tycka så här:
1. Sarah Dawn Finer - Moving On
2. Måns Zelmerlöw - Hope And Glory
3. Malena Ernman - La Voix
4. Caroline af Ugglas - Snälla Snälla
5. Agnes - Love Love Love
6. Alcazar - Stay The Night
7. Molly Sandén - Så Vill Stjärnorna
8. Sofia - Alla
9. Emilia - You´re My World
10. EMD - Baby Goodbye
11. HEAT - 1000 Miles

Svenska folket då? Jo, det visar sig att efter att jurygrupperna har röstat så leder Sarah Dawn Finer. Därför kommer hon att tappa massa tittarröster. Istället kommer EMD som ligger långt efter att plocka hem många tittarröster, men de kommer inte upp till en topp 3 placering. Malena Ernman, Måns Zelmerlöw och af Ugglas kommer nog också plocka många tittarröster.

Tittarna tycker så här:
1. Malena Ernman - La Voix
2. Caroline af Ugglas - Snälla Snälla
3. EMD - Baby Goodbye
4. Alcazar - Stay The Night
5. Sarah Dawn Finer - Moving On
6. Måns Zelmerlöw - Hope And Glory
7. HEAT - 1000 Miles
8. Agnes - Love Love Love
9. Molly Sandén - Så Vill Stjärnorna
10. Emilia - You´re My World
11. Sofia - Alla

Jag är verkligen inte heller säker när jag bestämmer hur tittarna röstat. Molly hamnar långt ner här, men hon kan lika gärna vara på topp 3. Det beror på hur tittarna röstar. Men ändå, jag tror att tittarna väljer af Ugglas eller Dawn Finer om de ska välja en ballad för Mollys låt är svagare än deras.  

Slutresultatet blir i sådana fall:
1. Malena Ernman - La Voix
2. Caroline af Ugglas - Snälla Snälla
3. Måns Zelmerlöw - Hope And Glory
4. Sarah Dawn Finer - Moving On
5. Alcazar - Stay The Night
6. EMD - Baby Goodbye
7. Agnes - Love Love Love
8. Molly Sandén - Så Vill Stjärnorna
9. HEAT - 1000 Miles
10. Emilia - You´re My World
11. Sofia - Alla

Jag hoppas och tror att Malena Ernman vinner. Men det blir som sagt på håret. Det blir den jämnaste Melodifestivalen på väldigt länge. Vad som helst kan hända. Det kan va så att vi får en segrare som heter Sofia, nä, det tror jag inte. Men det står mellan Malena, af Ugglas, Måns, Sarah och Alcazar. EMD kommer få höga tittarpoäng men juryn gillar den inte.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0