Dagen efter den stora dagen

Nu är det söndagen efter Melodifestivalen och jag har kunnat smälta resultatet från igår.

Det känns som att alla presterade vad de kunde igår och ingen misslyckades med sitt uppträde. Självklart var det några som misslyckades i röstningen men om det finns 5-6 stycken som har chansen att vinna. 

Vann rätt låt då?

Ja, det tycker jag faktiskt. Det tyckte jag inte igår, men jag fattar nu att vi kommer sticka ut från mängden med Malenas operasång. Bulgarien skickar ju också operasång i år, men det är många skillnader mellan dem. Den största är väl deras röster. Bulgariens sångare prickar inte en enda ton under den sista minuten. 

Hur kommer det gå i Moskva?

Ja, visst hoppas man på vinst men man måste också vara realistisk. Men jag tror i alla fall på en finalplats för Malena och jag hoppas att vi i år tar den utan att behöva juryplatsen. Väl i finalen kan det ju verkligen gå hursomhelst, eftersom det är en jury som har halva makten. Jag har verkligen ingen aning hur en sån kan rösta. Men om jag får chansa blir det nog en placering på topp 15 i alla fall.

Om tio minuter börjar ett dagen-efter program på SVT1. Det ska jag självklart titta på. I morgon väljs startnumrena till semifinalerna och finalerna. Jag hoppas att Sverige är ett av dem tre länderna som får välja sitt startnummer. Det är lite lustiga regler tycker jag att man får göra så. Den regeln har varit där de senaste två åren och Sverige har inte fått välja sitt startnummer en enda gång. Faktiskt är det bara Danmark av de nordiska länderna som fått göra det.  
Jag vill att Sverige ska starta sent i semifinalen och verkligen i finalen när vi går vidare dit. För jag tror nog att vi går dit. 

Lottningen börjar kl 16.00 och kan följas här 

Lycka till Sverige och La Voix med Malena Ernman!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0