v. 8

Nu när det är måndag tittar vi bakåt om vad som hände förra veckan och vad som kommer hända den här veckan.

5 länder valde bidrag till årets Eurovision den här helgen. Min favorit av dem 5 var Polen som skickade en ballad i Kelly Clarksson-stil blandat med Empty Room. Nu när jag lyssnat på den några gånger börjar förstå hur dålig engelska sångerskan har och hur falskt hon sjunger i versen. Den har sjunkit i rank för mig. Ingen av de låtarna som valdes fattade jag tycke för, vilket var lite konstigt. Jag har nästan tyckt om alla låtarna som valts hittills till ESC. Men nån gång ska man väl ändra sig. Däremot har det börjat pratas om att Moldavien kommer bli farlig och det hoppas jag verkligen inte. Jag tycker den är hemsk.

Melodifestivalens andra deltävling gick av stapeln i Skellefteå. Senast vi var i Skellefteå var år 2005, där tävlade Martin Stenmarck bl. a. som senare vann. Kunde vi se en vinnare i lördags? Det är mycket möjligt. Måns Zelmerlöw ägde scenen och bjöd på en modern schlager. Enligt honom själv är det något som ingen gjort tidigare, medan jag själv tycker att låten bygger på samma grejer som Hero gjorde. Om vi skickar Måns till Europa tror jag tyvärr att vi placerar oss lika högt som Charlotte gjorde förra året och visst vill vi högre än så?

Men samtidigt som vi ska skicka något som Europa gillar, så ska vi ju också skicka något som vi tycker om. Det finns ingen mening med att vi ska skicka något som endast länderna i Östeuropa tycker om. Jag har en liten känsla av att Norge kommer göra så på lördag. Norge har haft 3 deltävlingar och andra chansen sen den 24 januari och nu på lördag är det dags för deras final. Storfavoriten är Alexander Rybak och låten Fairytale som jag tror att länderna i Östeuropa älskar. Det pratas redan om att Norge ska få äran att vara värdar för tävlingen år 2010. Det har jag ingenting emot, däremot hade jag önskat att de i så fall skulle få vinna med en bra låt. Men det är inte säkert att Alexander Rybak vinner över huvudtaget. Min favorit i den norska finalen är Alexander Stenerud och låten Find My Girl. Han var medlem i gruppen Zuma som kom till deras andra chansen förra året. I år har han satsat på en soloprestation och låten han har med i år älskar jag.

I veckan kommer också Georgien, Grekland, Irland, Bulgarien och Makedonien ha sina finaler. Georgien hoppade av ESC tidigare när ryska trupper gick in i Georgien. Men de valde till slut att vara med ändå. Deras final är i morgon.

Grekland var det första landet att välja vilken artist som ska tävla för dem, det gjorde de redan i somras. Greklands senaste placeringar är 3, 1, 9, 7, 3. En av anledningarna till att de valde årets artist var att de var missnöjda med de senaste placeringarna, snacka om bortskämda. Artisten de valde var Sakis Rouvas. Han tävlade för Grekland 2004 med låten Shake It och kom trea. Han var också programledare år 2006 när tävlingen hölls i Aten. Låtarna har redan släppts och ni kan lyssna på dem på youtube. Låten väljs i morgon.

Irland håller sin final på fredag och jag tror inte de kommer välja en låt i samma stil som de gjorde förra året, då de skickade Dustin The Turkey. De gick då inte vidare till finalen och Irland har inte haft någon speciell framgång de senaste åren med undantag av Brian Kennedy som lyckades komma 10:a i Aten. 

Bulgarien har haft massa semifinaler ändå sen i höstas för att nu komma fram till finalen. Jag har inte varit insatt i vilka låtar som tävlar i deras final så jag kan inte säga vilken klass det är på låtarna. Bulgarien har tävlat i Eurovisionen sen 2005 och har endast varit i finalen en gång, år 2007 kom de 5:a med låten Water. Bulgariens final är på lördag.

Makedonien håller också sin final på lördag. Makedonien har varit mästare när det gäller att kvalificera sig från semifinaler till finalen, men misslyckades förra året tack vare den nya regeln om att folket väljer 9 låtar och juryn väljer en låt som går till finalen. Makedonien blev 10:a bland folket, tre poäng från 9:e platsen.

I Sverige hålls den tredje deltävlingen i Leksand. När deltävlingarna infördes så var alltid den tredje deltävlingen sämre, men sen 2005 har det ändrats. Låtar som kommit från den tredje deltävlingen har varit Martin Stenmarck med Las Vegas, BWO med Temple of Love respektive Lay Your Love On Me, The Poodles med Night Of Passion, Sonja Aldén med För Att Du Finns och Måns Zelmerlöw med Cara Mia. 
Mina tankar om den tredje deltävlingen är att den nog är likvärdig med den första. Favoriter är BWO, Molly Sandén och EMD. Jag tror att det kommer stå mellan dem tre, Velvet och Mikael Rickfors. Men jag ska inte säga för mycket, många stora namn har floppat hittills i tävlingen och jag tror mer att låtvalet är det som fäller avgörande.
Frågor som jag ställer mig just nu är: 

- Vill folket ha en tredje framgångsrik schlager från BWO?
- Kommer Molly Sandén falla lika pladask som Shirley Clamp?
- Finns det någon låt som är bättre än Stay The Night eller Hope & Glory? 

Det får vi se på lördag.  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0