Nya låtar till Eurovision

Igår valde 5 länder bidrag till årets Eurovision Song Contest.

Moldavien: Nelly Ciobanu - Hora Din Moldova

Moldavien tävlar i den andra semifinalen i år, alltså inte i samma semifinal som Sverige. Det kvittar nog för Moldavien. De hade nog inte fått några poäng från Sverige ändå. Detta är verkligen sådan musik från Östeuropa som jag hatar. Polen tävlade med något liknande år 2005 och var bara 4 poäng från en finalplats, så den är inte helt ofarlig. Men för mig är den sämst hittills av de låtar som valts till ESC.

Betyg: -

Armenien: Inga & Anush Arshakyanner - Jan Jan

Det har gått väldigt bra för Armenien de tre gånger de varit med, mycket tack av att det bor 8 miljoner armenier ute i Europa. Förra året var de storfavoriter med låten Qele Qele, en låttitel som är väldigt lätt. De kör på samma koncept när det gäller låttitel i år igen, Jan Jan. Till skillnad från Qele Qele är den här låten väldigt dålig.
De försöker på sig något modernt blandat med traditionella tongångar, men det finns mycket bättre låtar i den här genren. Det här är riktigt dåligt och otroligt tjatigt. Det känns som att låten är 7-8 minuter lång. De tävlar i samma semifinal som Sverige i år och jag hoppas inte att den här tar en finalplats från Sverige, för final tar sig Armenien ändå med tanke på att det finns så många armenier ute i Europa.

Betyg: -

Polen: Lidia Kopania - I Don´t Wanna Leave

Min favorit i den polska uttagningen var Man Meadow med låten Love Is Gonna Get You, men i år slutade de ännu sämre än förra året, på sjätte plats. Vann gjorde en tjej som heter Lidia och hon sjunger en låt som är en blandning mellan en vinnarlåt från Idol och Empty Room. Jag förstår verkligen varför den här vann, Lidia har en jättebra röst och låten har verkligen en internationell touch. Den här ger verkligen konkurrens mot Malta och Storbritannien.

Betyg: ****

Island: Johanna Gudrun - Is It True

Det är inte en låt som Island vanligtvis brukar skicka, den här är faktiskt ganska anonym men den växer verkligen ju fler gånger man hör den. Synd bara att refrängen är för svag och intetsägande. Tur att Johanna sjunger väldigt bra. Annars hade låten inte varit någonting. Island brukar vara på min topp 5 oftast men det är de inte i år.

Betyg: **

Litauen: Sasha Son - Pasiklydes zmogus

Det här är väl första kopian av Dima Bilan. Han riktar inte in sig till min målgrupp och jag tycker inte heller om den heller. Litauen skickar aldrig bra låtar i min mening. Deras bästa bidrag är You Got Style och hur bra är den?

Betyg: *

Kommentar: I min mening är det bara Polen som borde ha en chans på en topp 10 i finalen. Island är en stor besvikelse för mig, de brukar nästan alltid skicka bra låtar. Ända sen 1997, med undantag av Silvia Night, har Island haft väldigt bra låtar. Här följer min resultatlista på hur bra låtarna är.

1. Nederländerna
2. Finland
3. Danmark
4. Polen
5. Malta
6. Tyskland
7. Andorra
8. Storbritannien
9. Montenegro
10. Albanien
11. Turkiet
12. Island
13. Slovenien
14. Frankrike
15. Cypern
16. Vitryssland
17. Rumänien
18. Litauen
19. Armenien
20. Moldavien 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0