En resumé från den svenska schlagerkvällen

Här är en sammanfattning från kvällen.

1. Lili & Susie - Show Me Heaven

Lili & Susies comeback blev en nostalgi till 80-talet såklart. Refrängen satt som en smäck och det syntes att de längtat efter en comeback. De sjöng väldigt bra men på nåt lustigt sätt kändes det stelt.

Betyg: ***

2. Lasse Lindh & Bandet - Jag Ska Slåss I Dina Kvarter!

Detta är verkligen inte min stil. Jag tyckte om hans låt förra året men då tävlade den också i en tuff deltävling. Då räckte det till en sjätte plats. Den här deltävlingen var ännu tuffare och det var inget som tydde på att det skulle gå bättre.

Betyg: -


3. Jennifer Brown - Never Been Here Before

Den här låten påminner mycket om Norges låt från förra året. Jag tycker nog nästan att låten är bättre än den men sångmässigt sämre. Däremot lika intetsägande. Jag trodde den skulle ta internationella juryns val.

Betyg: **

4. HEAT - 1000 miles

Äntligen lite fart på tävlingen för kvällen! Refrängen till den här rocklåten är helt fantastisk och sångaren är grym. Men var är pyrot och körerna? Körer i en sån här låt är skitviktig!

Betyg: ****

5. Markoolio - Kärlekssång Från Mig

Parodin på Dima Bilans tidigare bidrag är lite lustig. Jag trodde att det skulle vara en tydligare parodi men det var det inte. Låten i sig är jättetråkig! Vad ville Markoolio med den här låten?

Betyg: *

6. Amy Diamond - It´s My Life

Amy Diamond är jätteproffsig. Låten är väldigt bra. Men när ska hon börja ta egna initiativ? Jag tror hennes föräldrar bestämmer alltför mycket. Varför skulle hon annars haft de där kläderna på sig? Hennes röst har inte utvecklats nånting sen hennes första hit och det är inte bra.

Betyg: **

7. Cookies N Beans - What If

De tre tjejerna verkar ha väldigt roligt på scenen när de spelar. Det bästa vore om de hade fått spela live. Sångerskan från Oh Laura sjnuger helt fantastiskt. Men det är nåt i låten som saknas.

Betyg: ***

8. Måns Zelmerlöw - Hope And Glory

Nu har Alcazar fått en konkurrent till segern. Måns briljerar på scenen. Jag tycker det är klasskillnad mellan Hope and Glory och Cara Mia. Men ska vi skicka den här till Moskva? Den påminner ju väldigt mycket om Hero och vi vet ju hur det gick.

Betyg: *****

De fem låtarna som gick vidare var:

Måns Zelmerlöw - Hope And Glory
Amy Diamond - It´s My Life
Cookies N Beans - What If
HEAT - 1000 Miles
Lili & Susie - Show Me Heaven

6. Markoolio . Kärlekssång Från Mig
7. Jennifer Brown - Never Been Here Before
8. Lasse Lindh & Bandet - Jag Ska Slåss I Dina Kvarter!

Skönt att Markoolio inte gick vidare till omgång 2. Det hade inte varit bra för tävlingen. Men tanke på artisternas uppträdanden så gick helt rätt låtar vidare i tävlingen.

Duell 1

HEAT - 1000 Miles vs. Amy Diamond - It´s My Life

Till final: HEAT - 1000 Miles
Till andra chansen: Amy Diamond - It´s My Life

Duell 2

Måns Zelmerlöw - Hope & Glory vs. Lili & Susie - Show Me Heaven

Till final: Måns Zelmerlöw - Hope & Glory
Till andra chansen: Lili & Susie - Show Me Heaven
5. Cookies N Beans - What If

Internationella juryns val: Amy Diamond - It´s My Life

Kommentar: Det blev ju nästan som jag tippade. Om ni bytt ut Amy Diamond mot Cookies N Beans hade jag fått full pott. Men Amy är bra live. Varför är inte hårdrock med oftare i schlagern? Det går ju så bra när sånt väl är med. HELT RÄTT LÅTAR TILL FINAL! Måns blir svårslagen i finalen. Men om vi skickar det kan det bli att juryn får rösta vidare Sverige till finalen i ESC igen. Men nyheten i år är att juryn har 50% makt i finalen. Seger med Måns räcker inte till.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0