Deltävling 3 (en besvikelse...) Leksand

Nu har SVT släppt en minut av varje låt som ska tävla i Leksand i morgon. Vad tycker jag om låtarna? Läs nedan. Lyssna här

1. Velvet - The Queen

Låten är skriven av låtskrivare som gjort låtar till Ola och det hörs tydligt. Det här är absolut den bästa låten i den här deltävlingen och Velvets bästa låt i Melodifestivalen någonsin. Men Deja Vu och Mi Amore tilltalar inte mig. Och jag börjar förstå att det gör egentligen inte den här heller. Jag har sett bilder från repetitionerna och jag tror det kommer se väldigt snyggt ut live. Men enligt aftonbladet.se har hon också sjungit riktigt falskt.

Betyg: ***

2. Rigo & The Topaz Sound feat. Red Fox - I Got You

Den här låten blir bättre ju fler gånger man hör den och det är inget man hört i Melodifestivalen tidigare. Bara därför kan den gå vidare till en andra omgång eller så kommer de sist. Jag tycker det är en av de bättre låtarna i startfältet och hur bra var den här egentligen?

Betyg: ***

3. Molly Sandén - Så Vill Stjärnorna

En ballad som kräver många lyssningar och jag tror Molly kommer fixa detta galant live. Årets svensktoppshit är säkrad. Finalplatsen är säkrad. Men varför tilltalar inte detta mig speciellt mycket just nu? Jag brukar tycka om Bobby Ljunggrens låtar. Den är bra men jag hade önskat att den var så mycket bättre.

Betyg: ***

4. EMD - Baby Goodbye

Det här låter ju inte som EMD brukar göra. På svts hemsida har de sagt att den här låten skulle kunna klara sig perfekt i Europa. Jag är inte så säker på det. Den är sämre än Jennie Let Me Love You t ex, men ändå tillräckligt bra för att kunna spelas flitigt på radion. Men i den här tävlingen vet jag inte... Kan gå vidare endast för att de är EMD, men både Markoolio, Shirley Clamp och Marie Serneholt rök direkt. Jag är tveksam...

Betyg: **

5. Mikael Rickfors - Du Vinner Över Mig

Det här är fånigt, det låter precis som "Vingar". Men att göra en kopia av en annan låt brukar inte vara ett lyckat koncept. Jag tror många blir besvikna när de hör detta. Den är totalt meningslös. Jag blir väldigt förvånad om Mikael Rickfors går vidare till en andra omgång.

Betyg: *

6. Maja Gullstrand - Här För Mig Själv

Det är inte vanligt man får höra en bossa i festivalen. Det här är faktiskt mycket bättre än vad jag trodde, men har den någon chans? När favoriter inte är så bra som många trott kan ju den här sticka upp. Men live? Jag tror tyvärr inte att detta blir så bra.

Betyg: **

7. Sofia - Alla

En rockig låt på grekiska. Verkligen inte vad jag ville höra i Sverige. Grekland hade skämts om de skickat detta, det är intetsägande, tråkig sångerska och ja... behövs det sägas nåt mer egentligen? Sofia lyckades inte år 2007 med låten "Hypnotized" och lyckas inte heller med "Alla".

Betyg: *

8. BWO - You´re Not Alone

BWO tävlar för fjärde gången på fem år. I mina ögon blir dem bara sämre för varje år som går och jag tror det fortsätter så. Jag trodde att när dem menade att när de skickar en ballad blir det en ny "We Could Be Heroes". Nu blir det istället en platt "Believe". Kan ändå gå vidare bara för att de är BWO. Startfältet är så dåligt så det är mycket möjligt.

Betyg: **

Kommentar: Jaha, varför ska nästan alltid den tredje deltävlingen vara tråkig? Jag är besviken på EMD, BWO och Molly Sandén. Men jag tror att jag kommer ta tillbaka det jag säger om Molly Sandén efter lördagen. Jag hoppas det iallafall. Kan inte Molly bara slå sönder hela detta tråkiga startfältet. Som det ser ut nu är de två första låtarna mina favoriter. Upprepningar verkligen vara grejjen för mig just nu, "I am, I am, I am, I am, I am the queen", "You you you you you you you I got you".

Till final:

Molly Sandén & BWO

Till andra chansen:

Velvet & EMD

Internationella juryns val: Velvet (Kan också bli BWO om dem inte går direkt vidare till finalen)

Det är ännu mer ännu mer svårtippat än förra veckan, vilket nästan borde vara omöjligt. Om jag inte hade lyssnat på låtarna hade jag tippat likadant. Jag tror för första gången i år att man går vidare på vad man gjort tidigare i sin karriär.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0