Vitryssland

Nu fortsätter jag berätta om årets bidrag i Eurovision Song Contest. Näst på tur är Vitryssland som går ut som nummer 4 i semfinal 1.

Vitrysslands eurovisionhistoria:

2004: My Galileo - Alexandra & Konstantin, Plats 19 (semifinalen) 10poäng

2005: Love Me Tonight - Angelica Agurbash, Plats 13 (semifinalen) 67poäng

2006: Mum - Polina Smolova, Plats 22 (semifinalen) 10poäng

2007: Work Your Magic - Koldun, Plats 6, 145poäng

2008: Hasta La Vista - Ruslan Alehno, Plats 17 (semifinal 2) 27poäng

Vitryssland debuterade i tävlingen 2004 och lyckades då inte gå vidare. 2005 var de storfavoriter till att gå vidare men misslyckades. När de åter var favoriter 2007 gick det vägen. Då placerade de sig på en 6:e plats. Förra året försökte de göra en likadan låt och misslyckades totalt.

Årets artist heter Petr Elfimov. I Ryssland är han känd efter att ha varit med i en stor TV-show kallad KVN. När Vitryssland debuterade 2004 var Petr med och körade i Istanbul.

Petr har skrivit musiken själv och den är ytterligare en sämre kopia av Vitrysslands bidrag 2007, Work Your Magic. Valery Prokhozhy har skrivit texten som handlar om kärlek.

Statistik för startnummer 4 i en semifinal:

2004: Lettland, Plats 17
2005: Moldavien, Plats 2
2006: Andorra, Plats 23 (sist)
2007: Vitryssland, Plats 4
2008 Semifinal 1: Moldavien, Plats 12
2008 Semifinal 2: Ukraina, Plats 1

Statistiskt sett ser det faktiskt ganska bra ut för Vitryssland att ta sig vidare. Men hjälper det?

På många Eurovisionhemsidor ligger Vitryssland väldigt dåligt till. De tippas inte alls gå vidare.

braodds.com kan man jämföra vad bettingbolagen tror. I genomsnitt ger Vitryssland 175 gånger pengarna för en vinst. Det är väldigt högt.

Om jag fick bestämma skulle inte Vitryssland gå vidare. Däremot tycker jag inte att den är så dålig som många andra tycker, men jag kan ju inte säga att Vitryssland är bra precis. Jag förstår inte hur man kan skicka en låt som nästan är likadan som den låten de skickade året innan, som dessutom kom på tredje sista plats i sin semifinal. Tips till Vitryssland till nästa år: SATSA PÅ NÅT NYTT!

Jag vill veta vad ni tror och vad ni tycker. Kommentera gärna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0